SOAL JAWAB: DAGING ‘AQIQAH DIBERIKAN KEPADA BUKAN ISLAM

Soalan:

Sekiranya hidangan di sebuah majlis itu adalah daging kambing ‘aqiqah, bolehkah daging ibadah ‘aqiqah itu diberi makan kepada orang bukan Islam?

Jawapan 1:

Berkenaan pemberian kepada bukan Islam, saya dapati tiada dalil mahupun pendapat ulama yang meletakkan syarat bahawa si penerima adalah orang Islam sahaja. Justeru, wallahu’alam… Saya kira ianya adalah harus. Cuma sudah tentu yang lebih baik adalah penerima terdiri daripada kalangan orang Islam sendiri kerana diharapkan si penerima memahami lalu mendoakan si kanak-kanak tadi apabila menerima hidangan hasil ‘aqiqah itu.  Jika diberi pada bukan Islam, pastikah mereka faham tujuan ‘aqiqah itu dilaksanakan?

Falsafah ‘aqiqah adalah sebagai tanda kesyukuran bagi anugerah cahayamata yang dikurniakan oleh Allah subhanahu wata‘ala. Justeru itu, ia lebih baik dikongsi sesama Islam. Ini kerana ia juga seumpama satu peringatan kepada yang lain untuk ber’aqiqah juga untuk anak mereka (sekiranya belum melaksanakannya). Bukan Islam tiada peruntukan ‘aqiqah.
Sebagai maklumat tambahan, kebanyakkan ulama menggalakkan daging dari hasil sembelihan itu dimasak terlebih dahulu sebelum diedarkan kepada faqir miskin, jiran tetangga walaupun mereka kaya.

Bagaimanapun, menurut satu pandangan,

“Daging ‘aqiqah dan qurban haram diberi kepada bukan Islam kerana korban dan ‘aqiqah merupakan amal ibadah kepada Allah subhanahu wata‘ala. Ia bertujuan untuk bertaqarrub kepada Allah subhanahu wata‘ala. Ini ada disebut dalam Fatwa Syeikh Ahmad al Fatthani. Tapi kalau bukan Islam mahu membeli satu bahagian daripada daging lembu itu untuk kegunaan peribadi, bukannya untuk qurban, maka harus hukumnya menurut Syeikh Daud al Fatthani dalam Furu’ul masaa’il.”

Komen saya:
Ada benarnya, ini salah satu ijtihad yang sangat boleh dipegang. Bagaimanapun, ia tidak qat’ie dan ia masih dalam kategori perkara furu’/cabang.

Jika hujjah utama oleh beberapa ulama terulung tempatan di atas adalah ‘ia hal taqarrub’, maka anda boleh berhujjah bahawa hal taqarrub itu adalah terhenti di ketika niatnya, sembelihan dan hidangan dibuat, adapun hal ehwal mengedarkannya tidak lagi termasuk dalam hal yang menjadi syarat kepada taqarrub itu. Ia lebih kepada hal kemasyaratan sahaja.

Seperti solat, ia adalah hal taqarrub kepada Allah subhanahu wata‘ala, maka ada rukun dan syaratnya untuk memenuhi taqarrub yang disasarkan. Demikian juga solat di tempat yang suci adalah syarat sah untuk taqarrub solat ini, tetapi sama ada sejadah itu dibeli dari kedai bukan Islam atau tidak, ianya tidak memberi kesan kepada ibadah solat. Ia cuma kurang digalakkan sahaja.

Dan mengedarkan daging ‘aqiqah kepada orang Islam sahaja bukanlah menjadi syarat sah ‘aqiqah dalam semua mazhab (kecuali jika saya tersilap, iaitu ada mazhab yg menjadikannya sebagai syarat sah ‘aqiqah). Malah jika seseorang bersedeqah kepada seorang bukan Islam yang ditemuinya dalam keadaan yang amat memerlukan, adakah tiada pahala baginya? Ini tidak benar sama sekali, derma dan kebaikan yang dilakukan oleh umat Islam adalah bersifat ‘taqarrub’ kepada Allah subhanahu wata‘ala, dan ia pasti diterima walaupun penerima bantuan itu seorang kafir.

Cuma, sekiranya terdapat dua orang peminta sedeqah beragama Islam dan kafir, sudah tentu lebih besar ganjaran pahalanya apabila sedeqah dihulurkan kepada si Muslim. Walaubagaimanapun, ia tidak menjadikan HARAM hukumnya untuk menghulurkan sedeqah kepada si bukan Islam.

Justeru ia kekal isu yang sangat furu’ dan bebas memilih dalam kedua-dua fatwa ulama. Wallahu’alam.

Jawapan 2:

Pendapat yang tepat ialah selagi mana seseorang kafir itu tidak memerangi Islam, maka boleh diberikan kepada mereka daging ‘akikah kerana tiada dalil yang melarang perkara ini. Bahkan kita digalakkan berbuat baik kepada mereka dengan harapan mereka tertarik kepada Islam.

Firman Allah subhanahu wata‘ala dalam Surah al-Mumtahanah ayat 8-9 bermaksudnya:

Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.

Jawapan 3:

Kegembiraan serta kesyukuran kita menyambut kelahiran tidak akan meriah atau begitu dirasakan jika tidak diraikan bersama saudara mara terdekat dan jiran tetangga. Maka semua mereka yang disebut tadi perlu merasakan sesuatu bagi sama-sama meraikan kegembiraan kita, bahagian yang diagihkan kepada orang Islam dipanggil sedekah, adapun yang diberikan kepada orang bukan Islam dipanggil hadiah. Dan memangpun menjadi hak jiran itu sama ada Muslim atau sebaliknya merasa gembira dengan kegembiraan kita dan bersedih dengan kesedihan kita, maka kita berpendapat bahawa menghadiahkan sedikit masakan jamuan aqiqah kepada jiran yang bukan Muslim tidak bertentangan dengan tujuan asal sambutan aqiqah itu dianjurkan. Bahkan jika kita tidak menghadiahkan sedikit makanan kepada jiran tersebut ianya akan membawa kesan yang kurang baik seperti perasaan kecil hati, tekanan perasaan anak-anak jiran yang terbau masakan jamuan tersebut dan lain-lain. Wallahu’alam.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: